فندک زیپو

تعمیر و نگهداری فندکهای زیپو

تعمیر و نگهداری فندکهای زیپو

فندکهای زیپو به خوبی کار میکنند. نیاز به تعمیر و نگهداری در فندکهای زیپو خیلی دیر به دیر خواهد بود. اما برای نگهداری زیپو چند کار باید توسط شما انجام شود که فندک شما به خوبی کار کند:
– شارژ کردن فندک با بنزین
– تعویض سنگ فندک
– تعویض فیتیله
– برس زدن برای زدودن دوده و زنگ زدگی

شارژ فندک با سوخت زیپو

به عنوان اولین پیشنهاد باید گفت که از شارژ کردن زیپو توسط نفت یا بنزین یا دیگر سوختهای رایج و متداول پرهیز کنید. زیپوها را تنها با بنزین مخصوص زیپو شارژ کنید. اگر از سوختهای دیگر برای زیپو استفاده کنید شما به شعله مناسبی نخواهید رسید و تا مدتها و تا زمانی که اثری از این سوخت ناهمگون در فندک شما باشد، شما شعله مناسبی نخواهید داشت و همچنین ممکن است فندک شما از امنیت برخوردار نباشد.

اما برای شارژ زیپو میبایست مغزی را از بدنه خارج کرد. در انتهای مغزی نمد نگهدارنده زیپو وجود دارد که پنبه زیپو و فتیله را محافظت می کند. بر روی این نمد یک سوراخ تعبیه شده است که برخی از آن برای ورود بنزین به فندک استفاده میشود. اما شما از این سوراخ برای شارژ استفاده نکنید. این سوراخ برای نگهداری سنگ زاپاس در فندک شماست. همچنین امکان آغشته شدن نمد به بنزین وجود دارد و این خوب نیست. پس گوشه نمد را به آرامی بالا میدهیم و پنبه های داخل مغزی را میبینیم. پس بنزین را به روی پنبه ها خالی کنید. اکنون فندک شما شارژ شده است.

مقدار بنزین استاندارد برای یکبار شارژ زیپو را میتوان به اندازه 6 یا 7 ثانیه تخمین زد. سر بنزین را داخل پنبه فرو کنید و تا 7 ثانیه مخزن بنزین را فشار دهید تا بنزین به پنبه ها انتقال پیدا کند.

تعویض سنگ فندک زیپو

برای آتشزایی نیاز به جرقه کافی و مناسب هست. و برای تولید جرقه، سنگ چخماق زیپو میبایست بلند و اندازه باشد که به خوبی با چرخ زبر زیپو اصطکاک پیدا کند. پس سنگهای کوتاه شده را با سنگهای نو تعویض کنید. برای اینکار مغزی زیپو را از قالب خارج میکنیم. در زیر مغزی یک پیچ تعبیه شده است. پیچ را باز کنید و از مغزی خارج کنید. در انتهای پیچ، فنر و سنگ را می بینید که کوتاه شده. سنگ جدید را جایگزین کنید و پیچ را ببندید.
در مورد سنگهای زیپو نیز باید به این نکته اشاره کرد که از سنگهای مخصوص زیپو استفاده کنید.

چون قطر این سنگها مناسب با زیپو تهیه شده و قدرت پرتاب جرقه خوبی هم دارند. جدا از آن در یک بسته بندی مناسب عرضه می شوند و مانع از گم شده سنگهای چخماق می شوند.

تعویض فیتیله فندک زیپو

فیتیله زیپو جزو اجزایی از این فندک است که دیر به دیر احتیاج به تعویض پیدا میکند. برای داشتن یک شعله مناسب نیاز است که سر فیتیله فندک دوده زیادی نگرفته باشد. فیتیله در صورت داشتن دوده زیاد، جرقه های زیپو را خوب جذب نمیکند و در آتش زایی اختلال ایجاد میکند. برای برطرف کردن این مشکل نیاز به تعویض فیتیله ندارید. شما میتوانید با یک دم باریک فیتیله سیاه شده را از سر مغزی زیپو بگیرید و به آرامی و به اندازه یک سانتیمتر از مغزی بیرون بکشید. پس از آن قسمت دوده گرفته را با یک قیچی تیز کات میکنیم. فیتیله دارای سیمهای مسی است برای همین قیچی شما باید تیز و قوی باشد تا فیتیله پود پود نشود که این باعث کاهش عمر فیتیله خواهد شد.
اما در صورتی که فیتیله بعد از چندین بار استفاده تمام شود؛ میبایست فیتیله جدید جایگزین شود. توصیه زیپو این است که از فیتیله تا دو یا سه بار بیشتر کات نکنید. چون خاصیت آغشته شدن به بنزین برای فیتیله های کوتاه بسیار کمتر است تا فیتیله بلند و این برای داشتن یک آتش نرمال مشکل زا خواهد بود.

برای تعویض فیتیله میبایست مغزی زیپو را از قالب خارج کنیم. در قدم اول میبایست نمد انتهای مغزی را خارج کنیم. برای اینکار نیاز است که پیچ سنگ چخماق را باز کنیم و خارج کنیم. پس از آن نمد انتهایی نیز خارج میشود. در این مرحله ما پنبه های نگهدارنده بنزین را میبینیم که به صورت دسته دسته در مغزی تپانده شده اند. یکی یکی این پنبه ها را با دم باریک یا موچین خارج میکنیم. کم کم فیتیله کوتاه ظاهر میشود در میان پنبه ها. با دم باریک فیتیله را از مغزی خارج میکنیم. فیتیله زیپو را از بسته بندی خارج میکنیم. سر فیتیله را با دست میپیچانیم تا حالتی باریک و تیز پیدا کند و بعد آن را به سمت سوراخ فیتیله راهنمایی میکنیم. وقتی فیتیله را جایگزین کردیم دوباره پنبه ها را در مغزی میتپانیم. توجه داشته باشید که فیتیله بایستی در بین پنبه ها در حرکت باشد و نباید فیتیله را در قسمت سر مغزی و قسمت بالا جمع کنیم؛ تا بنزین از هر جایی به فیتیله دسترسی داشته باشد و آتش زایی سریع اتفاق بیافتد.

زدودن زنگ و دوده از فندکهای زیپو

زیپوها را نشویید. در قسمت بدنه ما با زنگ زدگی به خاطر داشتن روکشهای مناسب مانند روکش کروم روبرو نیستیم. اما در قسمت مغزی علاوه بر داشتن دوده گاهی با زنگ زدی نیز روبرو خواهیم بود در صورت تماس با آب. دوده و زنگ باعث کندی و مشکل در روند آتش زایی خواهد بود. بنابراین برای روانی در کارکرد زیپو یک برس سیمی نازک را بردارید و به آهستگی بر روی قسمت چرخ زبر زیپو به حرکت درآورید. زنگ زدی و دوده ها بعد از کمی برس زدن پاک می شوند و فندک شما به اصطلاح نفسی تازه می کند و بهتر کار میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با اطمینان خرید کنید و پرداخت را درب منزل انجام دهید

فروشگاه
0 آیتم سبد خرید
حساب کاربری من